Har Volvo skapat en ny nationalsång?

I kampen om kunderna gör företag påhittiga reklamkampanjer, roliga jinglar och använder sig av kändisar för att skapa intresse. Frågan är om inte Volvos drag att värva Zlatan till en reklamfilm kommer bli en av de största och bästa reklaminvesteringarna som företaget någonsin gjort.

Inte bara för att Zlatan är en ikon i Sverige och att han är den tredje mest värdefulla fotbollsspelaren i världen med tanke  PR-värde. Inte bara för att reklamfilmen var omtalad redan innan de släpptes och inte heller för att Max Martin varit med och komponerat musiken. Detta har självklart varit ingredienser i dess enorma framgång men om reklamen ska bli lika odödlig som Zlatan själv finns det ett steg kvar.

Om det steget tas kan bara svenska fans avgöra vid nästa match då svenska landslaget i fotboll ställer sig på planen för att spela nästa gång. Då kan det nämligen visa sig att 50.000 svenska fans sjunger med i nationalsången och därmed gör reklam för Volvo. Och detta oavsett om man älskar märket eller inte.

I reklamfilmen har nämligen Max Martin gjort en version av den svenska nationalsången ”Du gamla Du fria”. Zlatan läser upp texten ackompanjerat av Martins musik och med bilder från klassiskt svensk vinterlandskap. En mäktig kombination som gör reklamfilmen till en av mäktigaste på länge. Men det är när sista strofen blir läst av Zlatan som han möjligtvis skapat det som kan bli avgörandet för att Volvo kan bli omnämnd i varje kommande landskamp.

”För jag vill leva, jag vill bo i ….Sverige” läser Zlatan och visst är det sant. Vi har en nationalsång utan namnet på vårat land. Självklart borde det vara Sverige vi sjunger om och när nu en av Sveriges nationalikoner har börjat kan vi andra fortsätta.

Nästa gång Sverige spelar fotboll och nationalsången sjungs kan det visa sig att alla byter ut Norden mot Sverige och väljer ”The Zlatan Version”.  Det skulle vara en hyllning till den största fotbollsikonen vi någonsin haft. Men det skulle också vara ett sätt att låta Volvos reklam leva vidare.

Om det blir så skulle investeringen vara väl värd pengarna. Om det inte redan är det. Redan en vecka efter att filmen släpptes ut på YouTube har över tre miljoner sett den.