Vem kör vad och vart i MotoGP 2017?

Det var mycket som hände inför säsongen 2016, de två största ändringarna var däcksbyte (från Bridgestone till Michelin) och enhetlig mjukvara för motorcyklarna (sen får teamen ställa in och justera mjukvaran för just sina cyklar).

Inför 2017 så är det mer fokus på förarna, efter att både Suzuki och Ducati vunnit deltävlingar under 2016 så är de betydligt närmare Honda och Yamaha än på många år. En bit bakom finns Aprilia och den helt nylanserade KTM:en, det betyder att det finns hela 6 olika fabriksteam på startgrinden nästa år!

Men vem kör då vad och vart?

Det har blivit en del stora förändringar, 4 nya och 1 återvändande förare, ett helt nytt fabriksteam och ett flertal flyttningar mellan teamen. Så här ser fabriksteamen ut:

Repsol Honda Team: Både regerande mästraren Marc Marquez och Dani Pedrosa fortsätter på fabrikshondorna – En superstark duo!

Inge blir förvånad om en fabrikshonda står som segrare 2017, men det finns hårt motstånd.

Repsol Honda Team 2017
Marc Marquez och Dani Pedrosa

Movistar Yamaha: 9-faldige världsmästaren och ikonen Valentino Rossi fortsätter på Yamahan och får sällskap av spanjoren Maverick Viñales (på Suzuki förra året). Den intressanta frågan är: om Yamaha vinner VM i år, vem av dem kommer att göra det, Rossi eller Viñales, många tror att den kan bli den senare!

Movistar Yamaha MotoGP 2017
Maverick Viñales och Valentino Rossi

Ducati Team: Årets hetaste flytt – 3-faldige MotoGP mästaren Jorge Lorenzo (han har 6 titlar sammanlagt) har efter 9 år hos Yamaha bytt till Ducati. De självklara frågorna är: 1) Kan Ducati göra en cykel som passar just Lorenzo? Som är känd för att måsta ha perfekt (personligt) inställda cyklar för att kunna leverera. 2) Kan Ducati göra en cykel enligt den förra punkten som också är kapabel att vinna VM? Lorenzo är självklart en av favoriterna till titeln 2017.

Efter att Andrea Iannone strulat ett par gånger förra året, bland annat tagit ned teamkompisen Andrea Dovizioso i sista kurvan före målgång så var det Iannone som fick lämna sin plats till Lorenzo. Andrea Dovizioso är troligen den perfekte andreföraren till Lorenzo, erfaren och ändå tillräckligt snabb för att vinna race (som han gjorde förra säsongen). Men se upp, även Dovi vill vinna och kan Ducati skapa en riktig vinnarmaskin så kan outsidern Dovizioso vinna VM.

Team Suzuki Ecstar: En helt ny uppsättning förare för Suzuki inför 2017 skapar en del frågetecken. Andrea Iannone fick gå från Ducati och värvades som försteförare till Suzuki. Kommer han att slåss i toppen? Ja! Kommer han att strula till det ibland? Troligen ja. Kommer han att vinna VM? Nej.

Ny i teamet och även ny i MotoGP är Alex Rins som var titelutmanare i både Moto3 och Moto2, Rins har visat kapacitet och lärde sig att köra Moto2 cyklar snabbt. Intressant nykomling och tiden får utvisa vad han kan göra.

Har Suzuki hunnit ikapp Honda, Yamaha och Ducati? Visst var de i toppen några gånger under 2016 med en vinst för Viñales, men det var en liten bit kvar till toppteamen (även om Suzuki imponerade). Det är tätt i toppen och det är tveksamt om Suzuki kommit ända fram, och om de ändå har det, kan deras förare verkligen utmana om titeln? Mycket tveksamt.

Aprilia Racing Team Gresini: Aprilias fabriksteam har även de 2 nya förare inför säsongen 2017, den i MotoGP erfarna och förhållandevis snabbe Aleix Espargaro tillsammans med tidigare topp-Moto2 föraren Sam Lowes som debuterar i MotoGP.

Aprilia gjorde tog stora steg i utvecklingen förra året, men självklart är det en bra bit kvar, och troligen har inte Aprilia fabriken de resurser som krävs för att skapa en vinnarcykel. Ett par pallplaceringar under 2017 skulle vara en stor succé för dem.

Red Bull KTM Factory Racing: För första gången någonsin är KTM (äntligen) i den största klassen, det är se och lära och utveckla som står på programmet för detta team. Med värvningen av den erfarna duon Pol Espargaro och Bradley Smith från Yamahas support team Tech 3 så har teamet (förhoppningsvis) fått ett perfekt par som tillsammans med testföraren Mika Kallio kan utvecklingen av KTM:en.

Red Bull KTM Factory Racing 2017
Pol Espargaro och Bradley Smith

 

Det var de 6 fabriksteamen, ytterligare 11 förare fördelat på 6 team finns med i årets cirkus och det ska bli väldigt intressant att även följa dessa, hur kommer det att gå för:

LCR Honda´s Cal Crutchlow som tog 2 segrar förra året?

Kommer Tito Rabat få i ordning på sin MotoGP styrning?

Hur kommer Monster Yamaha Tech 3 och deras 2 nykomlingar Johann Zarco och Jonas Folger göra i klassen?

Kommer Hector Barbera att handla sin 2016-års Ducati lika bra som 2014-modellen som han körde förra året? Om ja så får toppförarna passa sig!

Hur kommer Alvaro Bautista köra när han nu har en (potentiellt) konkurrensmässig maskin?

18 superintressanta race är framför oss!